Hopp til innhold

Minnested etter 22. juli: En opprettholdelse

Matias Faldbakkens forslag En opprettholdelse er valgt som vinner av konkurransen om nasjonalt minnested etter 22. juli. Verket skal realiseres i det nye regjeringskvartalet, og vil stå som et varig minne etter terrorangrepet i 2011.
Bilde av modell av minnesmerket
Matias Faldbakken: En opprettholdelse

MIDLERTIDIG UTSTILLING

Utstillingen åpnet 24. juni 2025 og ble stående til senteret flyttet til Høyblokka 2026.

Som en del av vår midlertidige utstilling kan du nå se en presentasjon av vinnerforslaget på 22. juli-senteret. Utstillingen gir innsikt i ideen bak verket og hvordan det er tenkt realisert. Dette er en unik mulighet til å bli kjent med det kommende minnestedet – og til å reflektere over hva et nasjonalt minne kan og bør være.

Utstillingen vises i senterets andre etasje.

Matias Faldbakken: En opprettholdelse
Matias Faldbakken: En opprettholdelse

Verket tar utgangspunkt i stålriggen som ble brukt til å flytte Picassos Fiskerne fra Y-blokka. Riggen fylles med en mosaikk av en vadefugl som speiler seg i Tyrifjorden. Den andre siden viser et geometrisk maleri i dyp blå, grønn og rød.

Skulpturen er både et historisk dokument, en readymade og et maleri – og den knytter sammen Utøya og Regjeringskvartalet.